ARS22-näyttelyssä – På ARS22-utställningen

Ars-näyttelyt ovat 5–12 vuoden välein järjestettäviä kuvataidetapahtumia, joissa esitetään kansainvälistä nykytaidetta. Ensimmäinen Ars-näyttely oli vuonna 1961 Ateneumissa, kuten myös muutamat seuraavat, ja sittemmin Kiasmassa. Arsit ovat toisinaan olleet teemallisia, toisinaan ilman teemaa, joskus mukaan on valittu vain ulkomaisia teoksia, joskus mukana on ollut suomalaistaiteilijoidenkin töitä. Jotkut Arsit ovat kiertäneet Suomessa myös muissa kaupungeissa, ja kaiken kaikkiaan ne ovat esitelleet teoksia usealta sadalta taiteilijalta ja keränneet yhteensä yli miljoona näyttelykävijää. Ne ovat olleet isoja tapauksia kulttuurielämässä ja esitelleet suomalaisyleisölle taiteen uusia virtauksia. Näyttelyteokset ovat myös herättäneet kiivastakin keskustelua.

Ars22-näyttelylle on annettu kuvaava teemanimi Eläviä kohtaamisia, ja näyttelyssä pääseekin kohtaamaan kokonaisia maailmoja. Esillä on useita videoteoksia omissa huoneissaan, ja monet teokset ovat isoja oman maailmansa muodostavia installaatioita. Pienemmistäkin teoksista on koottu upottavia huoneittaisia kokonaisuuksia. Oli mukava nähdä näyttelyssä vanhoja Ars-tuttuja, kuten Kimmo Kaivannon Kun meri kuolee II (1973) ja Francis Baconin Kaksoistutkielma George Dyerin muotokuvaa varten (1968). Tällä ensimmäisellä näyttelykäynnilläni jäivät erityisesti mieleen Sol Caleron El Autobus (2019), jossa sai nousta bussin kyytiin ja katsoa ikkunasta maisemaa ja seurata videota vuoristotieltä, Joar Nangon kokonaismaailma Girjegumbi (2018), johon oli koottu saamelaista taidetta ja käsitöitä, Luis Lázaro Matosin Atlantis (2022), vedenalainen maailma, johon katsoja pääsi sukeltamaan, sekä tekstiilitaiteen ystäville Danute Kvietkevičiūtėn Ruohikko (1975) ja Kholod Hawashin teokset (2020).

Tutustuttavaa on niin paljon, ettei yksi pikainen näyttelykäynti riitä. Kannattaa varata tavallista pitempi aika tai käydä useampaan kertaan. Aina riittää uusia huomioita ja syntyy uusia ajatuksia.

Jane Trygg-Kaipiainen

Sol Calero: El Autobús (2019)
Luis Lázaro Matos: Atlantis (2022)
Danute Kvietkevičiūtė: Ruohikko (Gräset) (1975)

Ars-utställningarna är bildkonstevenemang för internationell samtidskonst som ordnas med 5–12 års mellanrum. Den första Ars-utställning var i Ateneum år 1961, liksom också några följande, och därefter i Kiasma. Ars-utställningarna har ibland haft något tema, ibland varit utan tema, ibland har det utställts bara utländska verk ibland också verk av finländska konstnärer. Några Ars-utställningar har också besökt andra städer i Finland, och sammanlagt har de alla visat verk av flera hundra konstnärer och samlat över en miljon besökare under åren. Utställningarna har varit stora händelser i kulturlivet och presenterat bildkonstens nya strömmar för den finländska publiken. Konstverken har också ibland väckt mycket diskussion.

Ars22-utställningen har ett beskrivande temanamn Eläviä kohtaamisia (Levande möten), och man faktiskt kommer att möta hela olika världar. Det finns flera videoverk i sina egna rum, och många verk är stora installationer som utgör sina egna världar. Även de i storlek mindre verk har kombinerats till rumsvisa helheter. Det var också roligt att se gamla bekanta Ars-verk, som. t.ex. Kimmo Kaivantos fortfarande aktuella Kun meri kuolee II (Då havet dör II) (1973) och Francis Bacons Two Studies for a Portrait of George Dyer (1968). På detta besök fastnade jag speciellt vid Sol Caleros El Autobus (2019), en installation man kunde stiga på och se på det målade landskapet genom fönstret och titta på en videofilm om en väg bland bergen, Joar Nangos helhetsvärld Girjegumbi (2018), med samisk konst och handarbete, Luis Lázaro Matos’ Atlantis (2022), en undervattensvärld som man kunde vandra i, samt till vännen av textilkonst Danute Kvietkevičiūtės Ruohikko (Gräset) (1975) och Kholod Hawashs textilverk (2020).

Det finns så mycket att se, att ett snabbt besök inte räcker till. Det lönar sig att ta en längre tid eller besöka utställningen flera gånger. Man blir alltid uppmärksam på nya saker och får nya tankar.

Jane Trygg-Kaipiainen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *