Yrityskuvassa Sunsave i företagsbilden

Kuka olet ja mikä on asemasi yrityksessä? / Vem är du och vad är din position i företaget?
Alf Hjerpe, ägare och VD.
Alf Hjerpe, omistaja ja toimitusjohtaja.

Mikä on yrityksen nimi? / Vad heter företaget?
Catalyzer Ab Oy, registrerat produktnamn Sunsave (för solfångare och solpaneler).
Catalyzer Ab Oy, rekisteröity tuotenimi Sunsave (aurinkokeräimille ja aurinkopaneeleille).

Milloin yritys on perustettu? Kuka on perustaja? / När är företaget grundat? Vem är grundaren?
Jag grundade företaget 2016.
Perustin yrityksen vuonna 2016.

Missä (kylässä) yritys toimii? / Var (i vilken by) finns företaget?
Jungsund.

Mikä on yrityksen toimiala? / Inom vilken branch är företaget verksam?
Konsultering inom verksamhetsutveckling – kvalitet, miljö, energi, hållbarhet, arbetssäkerhet, lean, six sigma.
Konsultointi liiketoiminnan kehittämisessä – laatu, ympäristö, energia, kestävyys, työturvallisuus, lean, six sigma.

Mitkä ovat yrityksen tuotteet? / Vilka är företagets produkter?
Tjänster inom verksamhetsutveckling – kvalitet, miljö, energi, hållbarhet, arbetssäkerhet, lean, six sigma.
Solfångare för varmvatten och solpaneler för elproduktion marknadsförs under namnet Sunsave på www.sunsave.fi. Vi säljer produkterna och oftast installerar vi dem också enligt ‘nyckel i hand’ -principen.

Palvelut toiminnan kehittämisessä – laatu, ympäristö, energia, kestävyys, työturvallisuus, lean, six sigma. Aurinkokeräimiä lämpimän veden tuottamiseen ja aurinkopaneeleita sähköntuotantoon markkinoidaan nimellä Sunsave osoitteessa www.sunsave.fi. Myymme tuotteita ja usein asennamme ne avaimet käteen -periaatteella.

Aurinkopaneelit (sähkö), omakotitalo. Solpaneler
(elektricitet), egnahemshus.
Aurinkokeräimet, tasokeräimet (lämmin vesi). Solfångare, plan solfångare (varmt vatten).
Aurinkopaneeli (sähkö), kesämökillä. Solpanel
(elektricitet), på sommarstugan.
Aurinkokeräimet, tyhjiöputket (lämmin vesi). Solfångare, vakuumrörspanel (varmt vatten).

Miten liikeidea syntyi? / Hur fick ni företagsidén?
Tjänsterna inom verksamhetsutveckling återspeglar vad jag jobbat med hela mitt yrkesverksamma liv så det är en naturlig fortsättning på mitt intresse. Solfångare kom in i bilden då jag ändrade uppvärmningssystem hemma 2012. Jag bytte bort oljeuppvärmning och ersatte den med miljövänlig vedeldning och solfångare. Då jag 2018 beslöt att utöka med en solfångare till kom jag i kontakt med en distributör i Sverige som frågade om jag är intresserad av att börja importera dem till Finland. På den vägen är det.

Liiketoiminnan kehittämispalvelut heijastavat sitä, mitä olen tehnyt koko ammatillisen elämäni ajan, joten se on luonnollinen jatkumo kiinnostukselleni. Aurinkokeräimet tulivat mukaan kuvaan, kun vaihdoin kotini lämmitysjärjestelmää vuonna 2012. Korvasin öljylämmityksen ympäristöystävällisellä puulämmityksellä ja aurinkokeräimillä. Kun päätin lisätä vielä yhden aurinkokeräimen vuonna 2018, sain yhteyden Ruotsissa toimivaan jakelijaan, joka kysyi, olisinko kiinnostunut aloittamaan niiden tuonnin Suomeen. Sillä tiellä ollaan.

Mitä kehityssuunnitelmia yritykselle on? / Hurdana utvecklingsplaner har ni för företaget?
Vidareutveckla tjänsterna enligt de behov som finns för att stöda företag och organisationer att hållas konkurrenskraftiga.
Aktivera marknadsföringen och öka omsättningen av solfångare och solpaneler. Energi från solen innebär hållbarhet i vår vardag och samtidigt är det ekonomiskt vettigt då solenergin är gratis.

Kehittää palveluita vastaamaan yritysten ja organisaatioiden tarpeita, jotta ne pysyisivät kilpailukykyisinä. Tehostaa markkinointia ja lisätä aurinkokeräimien ja aurinkopaneelien myynnin liikevaihtoa. Aurinkoenergia merkitsee kestävyyttä arjessamme, ja samalla se on taloudellisesti järkevää, sillä aurinkoenergia on ilmaista.

Christoffer, Benjamin och/ja Alf. Foto/Kuva: Joakim Snickars
Alf Hjerpe, Christoffer Hjerpe och/ja Benjamin Hjerpe. Foto/Kuva: Joakim Snickars

Miten viimeaikaiset kriisit ovat vaikuttaneen tai tulevat vaikuttamaan yrityksenne toimintaan? / Vilka slags effekter har de senaste tidens kriser haft eller kommer att ha på ert företags verksamhet?
Egentligen inte någon större påverkan. Lågkonjunkturen innebär att kunderna kanske är något försiktigare med att använda sina pengar pga osäkerheten som alla upplever. Det gäller både företag och privatpersoner. Trots allt går ju livet vidare och de flesta inser att de behöver utveckla verksamheten för att hänga med i konkurrensen. Privatpersonerna vill gärna spara in på energikostnaderna och är därför beredda att satsa på solfångare och/eller solpaneler – för de ger inga inbesparingar innan de är införskaffade och i bruk.

Ei oikeastaan mitään suurempaa vaikutusta. Matalasuhdanne tarkoittaa, että asiakkaat saattavat olla hieman varovaisempia käyttämään rahojaan tuntemansa epävarmuuden vuoksi. Tämä koskee sekä yrityksiä että yksityishenkilöitä. Kaikesta huolimatta elämä kuitenkin jatkuu, ja useimmat ymmärtävät, että heidän on kehitettävä toimintaansa pysyäkseen mukana kilpailussa. Yksityishenkilöt haluavat mielellään säästää energiakustannuksissa ja ovat siksi valmiita sijoittamaan aurinkokeräimiin ja/tai aurinkopaneeleihin, koska ne eivät tuota säästöjä, ennen kuin ne on hankittu ja otettu käyttöön.

Mikä on suosikkipaikkasi Mustasaaressa? / Vilket är ditt favoritställe i Korsholm?
Alla naturnära platser är fina på sitt sätt. Havet är viktigt för mig. Det ger en känsla av frihet och lugn att blicka ut över havet mot horisonten.
Kaikki luonnonläheiset paikat ovat kauniita omalla tavallaan. Merellä on minulle tärkeä merkitys. Se antaa vapauden ja rauhan tunteen katsella merta horisonttiin.

Kuvat ja tekstit – Bilder och texter: Sunsave

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *