Brändin rakentamisen ja markkinoinnin pikakurssi – Snabbkurs i branding och markandsföring
Teemailta Valloniassa 16.3.2023 – Temakväll i Vallonia den 16.3.2023
Mustasaari haluaa Suomen yritysystävällisimmäksi kunnaksi ja järjestää kunnan yrittäjille erilaisia teemailtoja ja yrittäjälounaita, joilla pääsee verkostoitumaan muiden yrittäjien kanssa. Teemailloissa kunta tarjoaa yrittäjille tietoiskuja ja pikakursseja. Seuraava yrittäjälounas on 6.4. klo 11.30 Berny’sillä Raippaluodon sillan kupeessa. Alla linkki kunnan sivulle ”Yritystapahtumia Mustasaaressa”.
Yritystapahtumia Mustasaaressa
Brändin rakentamisen ja markkinoinnin pikakurssi -teemaillan avasi kunnan elinkeinokoordinaattori Johanna Långskog ja toivotti parikymmenpäisen yrittäjäjoukon tervetulleeksi Vallonian kabinettiin. Illan tietopaketin tykitti Seger Marketingin Sandra Sundström ja Frans Villanen. Tahti oli kova, koska asiaa oli paljon. Nämä esiintymisen ammattilaiset toivat teeman asiat kuitenkin esille ymmärrettävästi ja selkeästi molemmilla kotimaisilla kielillä. Seger Marketing tekee yhteistyötä myös esimerkiksi mustasaarelaisen Vilpen kanssa, joka tunnetaankin asiapitoisista ja hauskoista TikTok -videoistaan.
Illan aikana käytiin läpi vahvan brändin tärkeitä rakennuspalikoita, eli mistä yrityksen brändi lopuksi muodostuu. Markkinointistrategioiden ja -kanavien sopivuudesta saatiin myös rutkasti vinkkejä, jotka jokaisen yrityksen täytyy avata itselleen ja valita sopivimmat keinot. Myös sosiaalisesta mediasta käytiin läpi tilastollisia tunnuslukuja ja annettiin vinkkejä, mihin tunnuslukuihin kannattaa keskittyä ja hyödyntää omassa markkinoinnissaan. Eniten esille noussut yksittäinen asia oli, että TikTok on tämän päivän tehokkain ja edullisin sosiaalisen median markkinointikanava, mutta sitä käytettäessä pitää materiaalin olla alustalle ja sen ikähaitarille sopivaa sisältöä.
Harri Koivisto
Korsholm har ambitioner att bli Finlands mest företagarvänliga kommun, och därmed ordnas diverse temakvällar och företagarluncher i syfte med att gynna företagarnas nätverskssamarbete. På temakvällarna bjuder kommunen på snabbkurser samt information. Nästa företagarlunch äger rum den 6.4 klockan 11.30 på Berny´s bredvid bron i Replot. Längst ner finns en länk till kommunens hemsida ”Företagsevenemang i Korsholm”.
En snabbkurs i branding och marknadsföring -temakvällen öppnades och ett tjugotal företagare hälsades välkomna av kommunens näringslivskordinator Johanna Långskog i Vallonias kabinett. Kvällens informationspaket presenterades av Sandra Sundström och Frans Villanen från företaget Seger Marketing. Presentationstakten var rask då det fanns mycket att säga. Experterna Sundström och Villanen lyckades föra fram budskapet på klarspråk på båda inhemska språken. Seger Marketing samarbetar också t.ex. med Vilpe, känd för sina sakliga men roliga TikTok-videor.
Under kvällen gick man igenom byggklossar av företagets starka brand alltså delarna som branden sedan byggs av. Man fick också massor med idéer om marknadsföringsstrategiernas och -kanalernas lämplighet. Varje företag måste öppna dem upp och välja de lämpligaste. Man gick också igenom statistiska siffror inom sociala medier och företagarna fick tips på vilka siffror det lönar sig att koncentrera sig på och sedan utnyttja i egen marknadsföring. Den största enskilda saken var att TikTok är dagens effektivaste och förmånligaste kanal i marknadsföringen på sociala medier men om man använder det måste materialet innehållsmässigt anpassas för plattformen och dess åldersgrupper.
Harri Koivisto