Osaamisen kehittämistä Hongkongissa – Kompetensutveckling i Hong Kong
Tammikuussa neljä henkilöä Mustasaaren kunnasta pääsi vierailemaan Hongkongissa Education University of Hong Kong -yliopiston kutsusta. Vierailuun osallistuivat sivistysjohtaja Denice Vesterback, opetuspäällikkö Linda Felixson, rehtori Robert Backman ja opettaja Anne Levlin. Kutsun taustalla oli rehtori Robert Backmanin aiemmin pitämät digitaaliset osaamisen kehittämistilaisuudet yliopiston rehtorikoulutuksessa, ja tällä kertaa yhteistyötä haluttiin kehittää vierailun avulla.
På svenska längre ner!👇
Yliopiston laatima ohjelma sisälsi sekä luentoja, keskusteluja ja kouluvierailuja että mahdollisuuden omaan kulttuuriohjelmaan. Yliopistolla kohderyhmänä olivat 45 kiinalaista rehtoria Manner-Kiinasta, esim. Pekingistä, Wuhanista ja Shanghaista. Rehtorit osallistuivat kansainvälisesti suuntautuneeseen osaamisen kehittämiskoulutukseen.
Yliopistossa toimii myös instituutti nimeltä GRIFE (Global Research Institute for Finnish Education), joka keskittyy suomalaisen koulutusjärjestelmän sisältöön ja rakenteeseen. Suomen koulutusjärjestelmällä on hyvä kansainvälinen maine.
Päivien aikana neljässä suuremmassa tapaamisessa luennoilla, työpajoissa ja suorissa internet-lähetyksissä käsiteltiin seuraavia teemoja: Suomen koulujärjestelmää, koulun arjen toimintaa, rehtorin johtajuutta sekä tiedon ja tutkimuksen hyödyntäminen koulumme kehittämisessä.
Kaikki Mustasaaren järjestämät aktiviteetit saivat suurta arvostusta. Osallistuminen, kysymykset, palaute ja kiinnostus ylittivät molemmin puolin kaikki odotukset. Päivien aikana esiin nousi useita yhteisiä, haastavia keskustelunaiheita, kuten oppimisen tuki, hyvinvointi, heikentyvän osaamisen trendi, lukutaidon heikkeneminen, osallisuus, vaikutusmahdollisuudet sekä johtajan rooli koulun kehittäjänä.
Myös pienemmät asiat kiinnostivat, kuten esimerkiksi se, että Mustasaaren kirjastoauton vierailut kouluilla ja sen tarjoamat palvelut. Kiinalaisten rehtorien mielestä tämä oli huippua.
Muut ohjelman osat aikataulutettiin uudelleen, jotta keskusteluille ja vuoropuhelulle saatiin vielä enemmän aikaa. Tämä johti erittäin antoisaan kokemusten vaihtoon.
Ohjelmaan kuului myös vierailuja Hongkongin päiväkoteihin ja kouluihin. Vierailukohteina olivat ESF International Kindergarten (Wu Kai Sha), Ng Siu Mui Secondary School, Fairchild Nursery and Kindergarten, Catholic Mission School sekä Hongkongin yliopisto.
Jokaisella vierailulla järjestettiin kiertokäynti sekä keskusteluja rehtoreiden, opettajien ja oppilaiden kanssa. Koulut ja päiväkodit esittelivät toimintaansa, ajankohtaisia painopistealueitaan sekä haasteita, joita he kohtasivat laadunvaatimusten, oppimistulosten ja oppilaiden hyvinvoinnin osalta.
Päivät olivat erittäin mielenkiintoisia. Mustasaaren esitysten ja keskustelujen hieno vuorovaikutus avasi ajankohtaisia kysymyksiä mielenkiintoisella tavalla, kun kaksi erilaista koulukulttuuria kohtasi yhteisten teemojen äärellä. Molemmat osapuolet ilmaisivat tyytyväisyytensä yhteistyön jatkamiseen ja kehittämiseen, ja vastavierailut Mustasaareen ovat mieluisia.
Vierailun rahoittivat Education University of Hong Kong, Svenska kulturfonden sekä Mustasaaren kunta.
Robert Backman




I januari kunde fyra personer från Korsholms kommun besöka Hong Kong efter en inbjudan av Education University of Hong Kong. I besöket deltog bildningsdirektör Denice Vesterback, undervisningschef Linda Felixson, rektor Robert Backman och lärare Anne Levlin. Bakgrunden var att rektor Robert Backman tidigare hållit kompetensutvecklingstillfällen digitalt inom universitetets rektorsutbilding och att man denna gång gärna ville utveckla samarbetet genom ett besök.
Programmet för dagarna som uppgjorts av universitetet innehöll både föreläsningar, diskussioner, skolbesök samt möjlighet till eget kulturprogram. Målgruppen på universitetet var 45 kinesiska rektorer från det kinesiska fastlandet (t.ex. Peking, Wuhan och Shanghai). De deltog i en kompetensutvecklingsutbildning med internationell inriktning.
Inom universitetet finns ett institut, GRIFE (Global Research Institute for Finnish Education), som verkar med fokus på det finländska skolsystemets innehåll och struktur. Vårt skolsystem har gott internationellt rykte.
Teman som behandlades under fyra större sammankomster under dagarna i form av föreläsningar, workshops och direktsändningar över internet berörde det finska skolsystemet, hur en skola fungerar i vardagen, rektors ledarskap och hur vi använder data och forskning för att utveckla vår skola.
Samtliga aktiviteter som Korsholm stod för uppskattades stort. Engagemanget, frågorna, responsen och intresset överträffade ömsesidigt alla förväntningar. Teman som växte fram som större gemensamma utmanande diskussionsområden under dagarna var stöd för lärande, välmående, trenden på bristande kunskaper, svagare läsfärdigheter, delaktighet, inflytande och ledarens roll som utvecklare. Också mindre frågor fascinerade, som t.ex att man har en bokbuss i Korsholm som besöker skolor och erbjuder service. Fantastiskt enligt de kinesiska rektorernas bedömning.
Det övriga programmet justerades tidsmässigt så att det blev ytterligare mera tid för samtal och diskussioner. Ett mycket givande erfarenhetsutbyte.
I programmet ingick också besök till daghemsverksamhet och skolor i Hong Kong. De enheter som besöktes var ESF International Kindergarten (Wu Kai Sha), Ng Siu Mui Secondary school, Fairchild Nursery and Kindergarten och Catholic Mission School och University of Hong Kong.
Vid samtliga besök ordnades rundvandring och samtal med rektorer, lärare och elever. Enheternas verksamheter presenterades med aktuella tyngdpunktsområden och vilka utmaningar de hade med kvalitetskrav, resultat och elevernas välmående.
Dagarna var mycket intressanta. Den fina samverkan mellan Korsholms presentationer och diskussionerna öppnade upp de aktuella frågorna på ett intressant sätt när två olika skolkulturer möts i gemensamma frågor. Båda parterna uttryckte med tillfredsställelse att fortsätta att utveckla samarbetet och att man gärna tar emot svarsbesök till Korsholm.
Besöket finansierades av Education University of Hong Kong, Svenska kulturfonden och Korsholms kommun.
Robert Backman
Infon yhteistyökumppanit 2025 – Infos samarbetspartner 2025