Satamatiestä Sulvalla – Om Hamnvägen i Solf
Sulvan koulu täyttyi 21.2.2024 ihmisistä, jotka halusivat saada tietoa Satamatiestä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen järjestämässä infotilaisuudessa. Tien suunnittelu on nyt käynnistynyt.
Mustasaaren kunnanjohtaja Rurik Ahlberg ja Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry avasivat tilaisuuden tähdentämällä tien rakentamisen tärkeyttä. Perusteluja on monia: tilanne Euroopassa, uusien yritysten tulo, yhteiskunnan sähköistyminen ja vihreä siirtymä, mikä on suuri menestys Vaasan energiaklusterille. Yritykset ovat sijoittaneet ja sijoittavat edelleenkin rahaa miljardiluokassa uusiin rakennuksiin ja laitoksiin. Yhteiskunnan pitää vuorostaan vastata turvallisista yhteyksistä myös satamaan. ELY on valinnut Vikbyn vaihtoehdon työstettäväksi. Mutta täytyy myöntää, että elinkeinoelämällä, ihmisillä ja luonnolla on jokaisella omat tarpeensa, jotka eivät ole samoja.
ELY:n Janne Ponsimaa esitteli hankkeen aikajanan, joka sisältää useita etappeja ja jonka mukaan kestää ainakin 6–12 vuotta, ennen kuin tie on valmis. Ympäristövaikutusten arviointi valmistui 2016, ja Vikbyn vaihtoehto valittiin viime kesänä. Vikbyn vaihtoehdon valinta merkitsee sitä, että tie voidaan rakentaa vaiheittain. Satamatie kulkee valtavan monien kiinteistöjen yli. Sen vuoksi tullaan tekemään tilusjärjestelyjä helpottamaan maanviljelijöiden pääsyä pelloilleen.
Ramboll Finlandin suunnittelijat Sari Kirvesniemi ja Tero Hakkola antoivat tietoa tiestä: uutta tietä rakennetaan n. 12 km ja muutamia eritasoristeyksiä, mutta itse maantiellä on tavallisia tasoristeyksiä. Lähdemateriaalia täydennetään, pohjatutkimukset alkavat nyt keväällä, tarvitaan liikennejärjestelyjen ja melunsuojusten suunnitteluja sekä tietenkin kustannuslaskelma ym.
Satamatie suunnitellaan kaksikaistaiseksi seututieksi, jolla ajetaan nopeudella 80 km/h ja Myrgrundintien ja Näsintien välillä 50–60 km/h. Tiestä tulee sekaliikennetie, ja jalankulkijat ja pyöräilijät ohjataan jalankulku- ja pyöräteille. Satamatietä pitkin ajetaan myös erikoiskuljetuksia, ja Myrgrundin silta uudistetaan.
Koska hanke koskettaa niin monia, tien rakentamista juuri Vikbyn vaihtoehdon mukaan vastustetaan osin voimakkaastikin. Palautetta ja mielipiteitä voi jättää karttapalautekyselyyn viimeistään 13.3.2024. Linkki sinne löytyy hankkeiden sivustolta https://www.ely-keskus.fi/sv/valtion-liikennevaylien-suunnittelu-kuulutukset.
Jane Trygg-Kaipiainen
Solf skola fylldes med människor som ville få info om Hamnvägen den 21 februari 2024 när NTM-centralen i Södra Österbotten ordnade ett infotillfälle om vägen som kommer att planeras nu.
Rurik Ahlberg, kommundirektören i Korsholm, och Tomas Häyry, stadsdirektören i Vasa, öppnade tillfället med att poängtera hur viktigt det är att vägen byggs. Motiveringarna är många: situationen i Europa, de nya etableringarna, samhällets elektrifiering och den gröna omställningen, vilket som är en stor framgång för energiklustern i Vasa. Företagen har satsat och kommer ska satsa pengar i miljardklass i nya byggnader och anläggningar. I sin tur måste samhället ansvara för trygga förbindelser, också till hamnen. NTM har valt Vikbyalternativet att arbeta vidare med. Men det måste medges att näringslivet, invånarna och naturen har sina egna behov och de är inte samma.
NTM:s Janne Ponsimaa visade tidslinjen som innehåller flera etapper och enligt den tar det åtminstone 6–12 år innan vägen är färdig. Miljökonsekvensbedömningen blev färdig 2016 och Vikbyalternativet valdes i somras. Valet av Vikbyalternativet betyder att vägen kan byggas stegvis. Hamnvägen kommer att gå över väldigt många fastigheter. Därför kommer det att göras fastighetsarrangemang för att underlätta jordbrukarnas tillträde till sina åkrar.
Ramboll Finlands planerare Sari Kirvesniemi och Tero Hakkola gav data om vägen: det byggs ca 12 km ny väg och det kommer några planskilda korsningar men på själva landsvägen finns vanliga plankorsningar. Källmaterialet ska kompletteras, grundundersökningarna börjas nu på våren, det behövs planering av trafikarrangemang och bullerskydd samt förstås en kostnadskalkyl o.s.v.
Hamnvägen planeras att vara en tvåfilig regionväg med hastigheten 80 km/h och mellan Myrgrundsvägen och Näsvägen 50–60 km/h. Vägen blir en blandtrafikväg medan fotgängare och cyklister hänvisas till gång- och cykelvägar. Längs Hamnvägen ska köras också specialtransporter och Myrgrundsbron ska förnyas.
Eftersom projektet rör sig så många människor finns det delvis ett stort motstånd mot att bygga vägen enligt Vikbyalternativet. Respons och åsikter kan lämnas senast 13.3.2024 på kartresponsenkät. Länken dit hittar man på projektets webbplats https://www.ely-keskus.fi/planering-av-statens-trafikleder-kungorelser.
Jane Trygg-Kaipiainen